13 juli 2012

Jordgubbscurd

Som de flesta har ni säkert ätit lemoncurd som är ganska vanligt,finns t.om i matbutiker men
så kan man också göra sin egna curd och då är det bara fantasin som sätter stopp.
Jordgubbscurd,hallon,apelsin,svartvinbär,banan ja man kan nog göra de mesta.
Lemoncurd är jättegott om man vill ha de lite sötsyrligt och passar till många desserter men nu tänkte ja eftersom jag hade så mycket jordgubbar så fick de bli jordgubbscurd.De blev en sån gammeldags rosa färg.Den här kan man använda till och fylla cupcakes,tårtor,macarons eller äta med nybakad brioche.Vilket du än väljer lär du inte bli besviken.Smakar verkligen sommar om den här curden.






Ingredienser:
250g jordgubbar
2dl socker
1 nypa vaniljpulver
50g osaltat smör
2ägg
0.25 tsk citronsaft
mindre än en halv gelatinblad

Gör så här:
1.Rensa och skölj jordgubbarna.Dela dem på hälften.Lägg dem i en kastrull och sjud på svag värme i
   5-10min.Mosa bären med baksidan av en slev.Ta stavmixer och mixa tills den blir slät.Passera
    bären genom en sil och samla upp purèn i en skål.
2.Tillsätt lite citronsaft.Ställ skålen över en kastrull med kokande vatten och tillsätt
    socker,vaniljpulver,smör i tärningat och uppvispat ägg.Vispa tills alla ingredienserna är väl 
    blandade,fortsätt vispa under ständig omrörning tills curden är så tjocka att den täcker slevens
    baksida.Tar ca 20-30min.Jag la även i en liten bit av gelatinblad som jag hade i kallt vatten i
    10min när curden var klar.Häll curden i varma och rena burkar.
Tips: Curden håller i 3 veckor i kylen.


Kram

8 kommentarer:

  1. Spännande! Låter hur gott som helst!

    SvaraRadera
  2. Detta får man prova, låter riktigt gott!! Citron och lime curd är ju jättegott så jag kan bara tänka mig hur gott det är med jordgubbar.

    SvaraRadera
  3. Så mycket gott du gör med jordgubbar, mums!

    SvaraRadera
  4. Nu är receptet sparad, det låter mumsig....

    SvaraRadera
  5. Å, det här receptet verkar bra! Försökte göra rabarbercurd för någon vecka sedan,det var väldigt gott, men det vägrade stelna..

    SvaraRadera
  6. ÅÅh! :D Måste provas!! :D Ska skapa bakblogg med bästis :D Vi e 13, MEn duktiga :D Kan länka hit våran blogg då! :D<3

    SvaraRadera
  7. Mums vad gott med jordgubbscurd! Jag har tänkt att göra det ett bra tag nu men det har aldrig blivit av. Men jag måste ta och göra det snart, jag har så många idéer av vad jag kan göra med den. Curd passar ju verkligen till så mycket :)

    SvaraRadera